OFERTA TERAPII

TERAPIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ

Integracja sensoryczna to złożony proces neurologiczny, w którym informacje zawarte w bodźcach sensorycznych są rejestrowane, przewodzone i opracowywane tak aby mogły być wykorzystane w celowym działaniu. Leży u podstawy prawidłowego funkcjonowania w wielu obszarach min: ruchu, postawy, koordynacji, emocji, percepcji, uwagi czy procesów uczenia się. Polega na prawidłowym rozpoznaniu, zintegrowaniu w jedną całość i zapamiętaniu docierających do systemu nerwowego informacji sensorycznych. Według J. Ayers twórczyni teorii integracji sansorycznej głównym zadaniem terapii SI jest dostarczenie kontrolowanej ilości bodźców sensorycznych  głównie, proprioceptywnych (czucie głębokie), przedsionkowych (ruch) i dotykowych w taki sposób, że dziecko będzie spontanicznie formułowało reakcje adaptacyjne poprawiające integrację tych bodźców. Podczas terapii kształtują się połączenia synaptyczne w ośrodkowym układzie nerwowym poprzez relacje zachodzące pomiędzy procesami sensorycznymi a ruchem. Im więcej połączeń synaptycznych pomiędzy neuronami tym sprawniej przebiega proces przetwarzania informacji sensorycznych.

      SI ma postać „zabawy” , w której dziecko ma poczucie, że kreuje zajęcia wraz z terapeutą. Co zwiększa atrakcyjność i buduje poczucie sprawstwa i sukcesu. Nie uczy dzieci konkretnych umiejętności lecz poprawiając integrację sensoryczną wzmacnia procesy nerwowe będące podstawą tych umiejętności. Konsekwencją poprawy funkcjonowania ośrodkowego układu nerwowego są nowe umiejętności. Terapeuta kieruje zachowaniem dziecka, tak aby stawiane wymagania były wyzwaniem co zmusza układ nerwowy do adaptacji i tworzenia nowych reakcji adaptacyjnych. Terapia SI nie jest zaplanowanym programem konkretnych ćwiczeń. Terapeuta nieustannie podąża za zachowaniem, nastrojem i aktualną formą dziecka.
W mniej naukowych słowach mogę państwa zapewnić, że terapia SI w odbiorze dzieci to świetna zabawa dzięki której „nakarmią” swój układ nerwowy by móc sprostać nowym wyzwaniom. Uprzedzam, że mogą nastąpić pewne komplikacje. Wasze skarby najczęściej nie chcą wychodzić z moich zajęć, 50 minut to dla nich zdecydowanie za mało.

 

TERAPIA PEDAGOGICZNA

 

Terapia pedagogiczna ma za zadanie przy pomocy środków dydaktycznych oraz wychowawczych oddziaływać na przyczyny, oraz przejawy zaburzeń funkcji motoryczno-percepcyjnych. Praca terapeuty w tym przypadku to różne oddziaływania na dziecko, które przejawia nieprawidłowości w zakresie rozwoju psychomotorycznego i społecznego w obrębie emocji, motywacji, nabywania oraz przyswajania wiedzy, zachowań społecznych i integracji.

Najważniejszym z założeń terapii pedagogicznej jest stymulowanie ogólnego rozwoju poznawczego, emocjonalnego oraz psychicznego dziecka. W terapii zwraca się dużą uwagę na usprawnienie percepcji słuchowej i wzrokowej, pamięci słuchowej
i wzrokowej, koordynacji ruchowo-wzrokowej, sprawności ruchowej nie tylko w zakresie motoryki małej ale także motoryki dużej, związanej z całym ciałem jak ćwiczenia orientacji w przestrzeni, koncentracji uwagi czy usprawniania grafomotorycznego.

Zapraszam dzieci:

  • przedszkolne oraz wczesnoszkolne, u których zostało zdiagnozowane ryzyko pojawienia się dysleksji,
  • z trudnościami z zapamiętywaniem oraz koncentracją uwagi,
  • z zaburzeniami integracji sensorycznej,
  • z problemami związanymi z lateralizacją,
  • rozwijające się nieharmonijnie,
  • przejawiające problemy związane z orientacją przestrzenną i koordynacją ruchowo-wzrokowo-słuchową,
  • mające obniżony poziom umiejętności grafomotorycznych oraz manualnych.

Zajęcia odbywają się w przyjaznym otoczeniu i są dalekie od typowego siedzenia w ławce. Zwracam szczególną uwagę równoważenie ćwiczeń manualnych, poznawczych i ruchowych. Dostosowuję trudniejsze zadania dla dziecka do jego zainteresowań ulubionych zajęć, zabawek i bajek. Co sprawia, że łatwiej osiąga sukces.

TERAPIA OSÓB ZE SPEKTRUM AUTYZMU

 

Podczas pracy łączę metody terapeutyczne dostosowując je do każdego dziecka. Jedną z metod jest terapia behawioralna, która skupia się na wzmacnianiu pożądanych zachowań i redukowaniu tych niepożądanych poprzez systematyczne nagradzanie. Pracuję nad rozwijaniem umiejętności potrzebnych do codziennego życia. Wspieram także rozwój mowy i komunikacji. Łączę terapię z elementami integracji sensorycznej pomagając radzić sobie z nadwrażliwościami sensorycznymi i emocjami. Każda z tych terapii ma na celu wspieranie samodzielności, poprawę jakości życia oraz rozwijanie potencjału osoby ze spektrum autyzmu. Ważne jest dla mnie także wsparcie rodziny i współpraca z nauczycielami i specjalistami aby terapia była jak najbardziej efektywna.

ANITATAJCHMAN-TERAPIE.PL